Kræsen

7. januar 2013

Alder:
3 år, 4 mdr.

Kræsen

Hej Helen

Ja, så kommer der lige et spørgsmål mere fra den frustrerede mor.

Jeg syntes min datter på 3 år og 4 mdr over det sidste år blevet mere og mere kræsen. Vi har altid holdt ved at der er det på bordet som man kan spise, så hun har aldrig fået særlig kost.
Nu er det som om at hun vurdere alt mad efter udseende og næsten den første sætning hun siger til alt mad er "det kan jeg ikke lide", før hun har smagt det.
Derudover kan hun spise mad en dag, men ugen efter nægte at spise det.

Vi har sagt til til hende, at hvis hun ikke kan lide det må hun gerne lade være med at spise det, men det hjælper ikke.
Vi prøver alt hvad vi kan ikke at gøre noget særlig ud af hendes kræsenhed og siger til hende, der er det der er.

Efterhånden syntes jeg det er svært at finde mad til hende. Hun kan tilsyneladende kun lide boller i ...

Annonce

... karry og fisk og pølser når det kommer til kød. Hun spiser aldrig kylling, vil ikke mere ha frikkedeller, lasagne, kødsovs.
Hun vil gerne spise kartofler af alle arter og af grøntsager spiser hun kun gulerødder, agurk og tomat.
Hun spiser også ret gerne rugbrød med leverpostej, makrel, æg.

Min store udfordring står i at vi bor i udlandet (muslimsk land), hvor man hverken kan få leverpostej eller makrel, svinekød. Men syntes faktisk det er rigtigt svært i det hele taget at finde på aftensmad, om jeg bor i DK eller andre steder.

Mit spørgsmål er: Skal jeg bare lade hende spise den noget ensformige mad, bestående af lidt rugbrød med meget lidt forskelligt pålæg og så kartofler, lidt grønt og nærmest ingen kød og hvad hvis vi ikke lige skal have kartofler en aften, skal hun så bare ikke have noget??

Med venlig hilsen
Sigridsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"