Brev:
Kræsen
7. januar 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kræsen
Hej Helen
Ja, så kommer der lige et spørgsmål mere fra den frustrerede mor.
Jeg syntes min datter på 3 år og 4 mdr over det sidste år blevet mere og mere kræsen. Vi har altid holdt ved at der er det på bordet som man kan spise, så hun har aldrig fået særlig kost.
Nu er det som om at hun vurdere alt mad efter udseende og næsten den første sætning hun siger til alt mad er "det kan jeg ikke lide", før hun har smagt det.
Derudover kan hun spise mad en dag, men ugen efter nægte at spise det.
Vi har sagt til til hende, at hvis hun ikke kan lide det må hun gerne lade være med at spise det, men det hjælper ikke.
Vi prøver alt hvad vi kan ikke at gøre noget særlig ud af hendes kræsenhed og siger til hende, der er det der er.
Efterhånden syntes jeg det er svært at finde mad til hende. Hun kan tilsyneladende kun lide boller i karry og fisk og pølser når det kommer til kød. Hun spiser aldrig kylling, vil ikke mere ha frikkedeller, lasagne, kødsovs.
Hun vil gerne spise kartofler af alle arter og af grøntsager spiser hun kun gulerødder, agurk og tomat.
Hun spiser også ret gerne rugbrød med leverpostej, makrel, æg.
Min store udfordring står i at vi bor i udlandet (muslimsk land), hvor man hverken kan få leverpostej eller makrel, svinekød. Men syntes faktisk det er rigtigt svært i det hele taget at finde på aftensmad, om jeg bor i DK eller andre steder.
Mit spørgsmål er: Skal jeg bare lade hende spise den noget ensformige mad, bestående af lidt rugbrød med meget lidt forskelligt pålæg og så kartofler, lidt grønt og nærmest ingen kød og hvad hvis vi ikke lige skal have kartofler en aften, skal hun så bare ikke have noget??
Med venlig hilsen
Sigridsmor